Tagi

, ,

19 grudnia 2012 kolejarze podpisali wartą 1,6 mld zł umowę na przebudowę pierwszego odcinka linii Rail Baltica z Warszawy przez Białystok w stronę Litwy. To 66-kilometrowy odcinek od stacji Warszawa Rembertów przez Zielonkę, Wołomin, Tłuszcz do Sadownego, miejscowości znajdującej się kilkanaście kilometrów przed Małkinią. Są szanse, że dzięki temu remontowi skorzystają także pasażerowie pociągów podmiejskich. Po pierwsze, na łączniku kolejowym Rembertów – Zielonka powstanie nowa stacja Mokry Ług. Znajdzie się w północnej części Rembertowa, przy pętli autobusowej na ul. Czwartaków. Na razie nie jeździ tędy zbyt wiele pociągów podmiejskich, ale po remoncie być może będzie ich więcej.

Przebudowa linii ma także duże znaczenie dla jeżdżących codziennie do Warszawy z Wołomina, Kobyłki czy Tłuszcza. Na odcinku Zielonka – Wołomin powstanie druga para torów. Dzięki temu będzie można tu oddzielić ruch dalekobieżny od podmiejskiego. Składy Kolei Mazowieckich będą mogły jeździć częściej i sprawniej. Na przebudowywanym odcinku ma powstać dziesięć wiaduktów drogowych.

Remont oznacza jednak ogromne utrudnienia w ruchu. Łącznik Rembertów – Zielonka ma być całkowicie zamknięty na rok. Pociągi do Białegostoku będą puszczone objazdem przez Legionowo, Radzymin do Tłuszcza i dalej bez zmian. To oznacza, że podróż, która już teraz zajmuje prawie trzy godziny, wydłuży się jeszcze o 20 minut. Na odcinku Zielonka – Sadowne pociągi mają zaś jeździć jednym torze. Z kłopotami będą więc także jeździć pociągi w stronę Dworca Wileńskiego.

Podpisany kontrakt ma formułę „projektuj i buduj”, co oznacza, że prace zaczną się po kilkunastu miesiącach, po przygotowaniu dokumentacji. Zgodnie z umową wszystkie prace muszą się skończyć we wrześniu 2015 roku.

Advertisements